2006/11/09

فيديو جديد لتحرشات وسط البلد

Activism,Egypt,Human Rights,بالعربي — نورا @ 12:33

فيديو جديد لتحرشات وسط البلد التقطه مصور سينمائي مقيم في نيويورك أثناء زيارته للقاهرة في العيد وأرسله الى عرباوي.. لم تكن الصور التي نشرت من قبل للتحرشات بهذه القسوة.. فسرها الكثيرون على أنها شارع مزدحم وأنه قد تحدث بعض الملامسات في الزحام.. شهود العيان من المدونون تعرضوا لضغوط هائلة وحملات من التكذيب والتشويه.. ولكن أعود لأقول، لم تكن الصور بهذه القسوة.. لم توضح هذه الفجاجة.. ولم تصيبني بهذا الذعر

فتاتان تمشيان أمام سينما مترو.. ويلتف حولهما ثلاثة رجال.. ثم خمسة.. ثم خمسة آخرون من الرصيف المقابل.. ثم شارع بأكمله.. شارع من الرجال يركض خلف فتاتين.. يلصق جسده بهما.. يجذبهما.. لا أستطيع أن أتبين المزيد.. ويركض الركب جميعه مارا بسيارة شرطة.. صم، بكم، لا بتحركون.. يخرج ضابط نصف جسده ليلقي نظرة على المشهد.. ثم يلقي بجسده داخل سيارة الشرطة مرة أخرى.. تحتمي الفتاتان داخل تاكسي.. يعود الركب كله راكضا الى حيث سينيما مترو.. باحثا عن ضحية جديدة.. مارا بسيارة الشرطة – عفوا، أقصد الخردة

الفيديو صامت.. وهذا أقوى

 

http://www.youtube.com/watch?v=B2SGamUeMec

تصحيح من حسام الحملاوي وشريف صادق مصور الفيلم: الفيلم تم تصويره في عيد الأضحى يناير 2006.. المصيبة أكبر! فالسلوك متكرر.. ورد فعل الداخلية متكرر.. ورد فعل الناس في الشارع متكرر

35 Comments »

  1. انا مصدقة الموضوع من الاول

    و لكن هو حضرتك شوفي الفيلم فين ؟؟؟اتعرض فين ولا علي النت ؟؟؟

    Comment by شمس الدين — 2006/11/09 @ 15:49

  2. الفيلم موجود على الرابط التالي
    http://www.youtube.com/watch?v=B2SGamUeMec

    Comment by Nora — 2006/11/09 @ 16:03

  3. الفيديو هذا منافق ومخالف للحقيقة التى حدثت 0
    انا ممن حضر هذة الواقعة وسأرويها لكم لكى تعرفوا الحقيقة0
    الفتاتان الموجودتان فى الفيديو كانوا داخل السينما وكان معهما شابان وقبل نهاية العرض تم ضبط البنتان والشابان من خلال الجمهور فى الصالة وهم فى اوضاع مخلة وكانت احداهما (قالعة البنطلون) وقد هاجت الصالة وتم الغاء العرض وخرج الشباب الموجودين فى الصالة خلف البنتان والشابان لفضح امرهما على الملأ وبالطبع استغل بعضهم الواقعة بالتحرش بالفتاتان0
    للعلم انا كنت موجود خارج السينما وفى لحظة الخروج اختلط الحابل بالنابل وذهب كل المارة فى الطريق يستفسرون عما حدث وبالطبع روى من كانوا بالسينما لنا هذة الرواية التى اكدها الجميع0
    وانا شخصيا لا انكر وجود التحرش فى مجتمعنا ولكن اثباتة لا يكون عن طريق مشاهد ملفقة(من تصوير امريكى)0

    Comment by tamer — 2006/11/10 @ 1:48

  4. no comment

    Comment by amany — 2006/11/10 @ 17:48

  5. طيب والناس اللى فى الشارع اتصرفوا ازاى ولا سابوا البنات كدة للولاد يعملوا فيهم اللى هما عايزينه

    Comment by amany — 2006/11/10 @ 17:51

  6. I took ur pervious post and published it im my blog ( with a reference to u as the original source of course ) because I do believe every one should spread this video to every one he can reach because of those who still dont believe the story !

    Comment by Long John Silver — 2006/11/10 @ 22:47

  7. أمر مؤسف جداً أن يحدث مثل هذا في مجتمعنا ولكن في النهاية أود القول بأن ما حدث لا يعود على البنت فقط ولا على الشاب فقط ولكن على من رباهما بتلك الطريقة التي جعلت منهم شخصيات غير سوية. والأسرة وحدها ليست المسئولة ولكن التربية والتعليم وغياب دور الدين وغياب عنصر الأمن الذي شجع على ظهور تلك المشاكل المجتمعية

    Comment by أحمد جادو — 2006/11/11 @ 10:47

  8. أنا بصراحة مصدقة كل إللى بيحصل وإللى هيحصل لأن مفيش أخلاق ولا قيم زى زمان الناس دلوقتى مش بتفكر إلا فى كيف يحصلون على مال أكثر وبس مهما كان ده على حساب قيمهم أو مبادئهم أو عقائدهم الدينية والناس اليوم بتتفرج وتتصعب وبس مفيش غير كده كله بيقول ونا ماللى ياعم ويتظاهرون بالأخلاق والقيم مجرد كلام وبس .

    Comment by RANDA — 2006/11/12 @ 16:44

  9. اطلع من دول يا تيمو.

    لا زال أصحاب العاهات العقلية و الخُلُقية يبررون أي أحداث تحرش بسوء سلوك النساء الضحايا و هو و إن كان صحيحا فرضا لا يبرر فعل التحرش و لا يبرئ ساحة المتحرش و لا يطسبه الحق في التحرش.

    في أحداث التحرش بالناشطات التي رعتها و حرضت عليها السلطات، و مثال عليها اختطاف الصحفية عبير العسكري، كان بطجية السلطة يرهبون الناس الذين يفكرون في درء الاعتداء عنها و يبررون اعتدائهم على الصحفية في الشارع بأنها ضبطت في ما يسمى “أوضاع مخلة”..يعني باختصار حجة قديمة و ضعيفة و خايبة و يمكن أن تستعمل ضد أي شخص في أي وقت.

    Comment by ألِف — 2006/11/13 @ 21:24

  10. i am sad

    Comment by mamadoo — 2006/11/14 @ 5:59

  11. عادة لا احب الدخول فى مناقشات عن مواضيع مثيرة للجدل او مواضيع مفتوحة من الصعب الوصول فيها الى نهاية محددة. و لكن هذا الموضوع بالذات لى معه تجارب تجعلنى متأكد من انه ذنب البنتين فى الأساس, و ليس ذنب احد آخر. اول شئ انا مقتنع تماما ان مقطع الفيديو ليس له معنى واضح, ما اراه هو ناس تجرى لا اكثر و لا اقل-الذى اسمعه عن التحرش انه تكون هناك ضحية و شئ يفعل بها من رجل- فين الضحية؟ من الذى يتحرش بالضبط؟ باى شكل؟ و ما هو مفهوم التحرش عند القارئ او الكاتب-عشان يبقى فيه حد ادنى من الأتفاق. و الله ما اراه فى مجتمعنا لم يبدأ من عند الرجل و انا شاب و عارف, منذ سبع او عشر سنوات التى كانت تمشى فى الطريق مرتدية اى شئ ضيق و لو كان يسترها كان ينظر اليها باحتقار حتى من النساء قبل الرجال. اما الآن اجد من تقول لصديقتها فى الطريق بصوت عالى و بدون اى حرج-ابقى خللى الحجاب ينفعك.

    البنات تمشى فى الشارع و هى تتقصع, لبس البنطلون -المحزق- اصبح مودة و خصوصا اذا كان من الشيفون -قماش الحجبة عملوه بنطلون- غير هذا ما كان فى فترة من الفترات القريبة مودة فى الجامعات تحديدا ان البنات تلبس شئ شبه شفاف او خفيف بحيث يظهر حلمة الصدر بدون ان يوضح تفاصيل اخرى-اذا نشر تعقيبى على الخبر ساعرف ان الجهة التى قامت ببث الخبر على الشبكة جهة حرة ليست سابقة البرمجة لأهداف معينة- هذا بالنسبة للملابس و لا داعى للأكثار و ان كان هناك ما هو اكثر. ندخل قائمة الأفعال و هذا هو مجال تجربتى التى ساحكى منها موقفين لا غير. اولهما -انى كنت فى احد الأيام فى مترو الأنفاق و صادف انى كنت متعبا بشدة, وكنت جالسا فى نهاية المقعد العريض عند القضبان المعدنية, و اذا فى احد المحطات بفتاة ضيقة الملابس تدخل و تتعمد الوقوف بجانبى بشكل خليع و ملفت, كلما داس السائق الكابح كانت تترنح كالمخمورة بجانبى, طبعا لكم ان تتخيلوا المنظر, لازلت الوم نفسى بشدة لأنى لم اوبخها او اؤنبها تأنيبا شديدا على هذا التصرف, تخيلوا ان الناس كانت بتبص على اللى حاصل بشكل مريع, هناك من كان ينظر كانه امام فيلم اباحى اما من كان له موقف فاكتفى بغض النظر, صدمة, خرجت من المترو و قد عاهدت نفسى الا اركبه ثانية و انا فى هذه الحالة- هذه واحدة اما الأخرى التى حدثت قريبا منها -انى كنت فى احد مقاهى النت ابعث سيرتى الذاتية و كنت منشغلا جدا حيث ان اسعار هذا المكان مكلفة و قد تعمدت هذا كوقاية من المضايقات و لكن هيهات, اذا بفتاة برضه…., المهم انه كانت هناك مسيقى …. راقصة “عشان تكمل” و اذا بها تهتز كانها وحدها او كانها فى غرفة نومها مثلا, رغم انه كان هناك شابين غيرى فى المقهى الشبه خاوى, لم تمر دقائق حتى قامت و طلبت من المسؤول عن المقهى دفع تكاليف الفترة, و رغم مرافقة هذا الشاب لها اثناء خروجها “ماشى حراسة كانه عارف ان فيه حاجة هتحصل” قامت هذه الفتاة الموقرة بخبطى فى كتفى ب…”هاقولها ازاى ده…….؟ واحدة ماشية جنب كرسى قاعد عليه واحد لو اتقصعت و هى ماشية هيحصل ايه؟؟؟”.

    المشكلة ان البنات دول بنات بنوت “او ده المفترض”, و احب اقول ان الراجل المصرى لو كان قاسى و ليس عنده اخلاق كما يدعى الكثير لكان تحول مجتمعنا الى شئ شبيه بالمجتمع الأمريكى “فى المجتمع الأمريكى المرأة بالنسبة للرجل كالجوارب, وقتما لا يحتاجها يرميها” و لهذا السبب تحديدا ظهرت حركات حقوق المرأة هناك لحماية النساء من غدر الرجل الأوروبى\الأمريكى . اما نحن كمصريين فنحن نحترم المرأة التى تحافظ على كرامتها “يعنى اكبر شئ يشهد ان هناك من من يصف فتاة بأنها بنت جدعة او بت راجل, كما يقال. ما الذى سيدفع الرجل الى قول شئ كهذا ان كان لا يعتبر المرأة الا جسد او مجرد مكان لتفريغ شهوة مريضة” هذا شئ. الشئ الآخر هو ان الفتاة المصرية و العربية بشكل عام فقدت كرامتها فى السعى للمساواة بالرجل, و اصبحت دعاوى التحرر و تاييد اختلاط الشباب و البنات فى الآماكن العامة و المغلقة مبررا الى تعرية جسد الفتاة المصرية و العربية و ذلك للطعن فى الأسلام. اذا رأى اى رجل اوروبى الطرقات المصرية و المارة فيها من النساء قد يفهم مخطئا “او ممكن يكون صح” ان اى فتاة ليس عندها مانع ان تخل فى علاقة او علاقات متعددة محرمة. المرأة و الفتاة العربية اصبحت لا تقدر حرمة جسدها, و اصبحت بدون ان تدرى مثل السلع المعروضة فى الفترينات, و من يدرى فقد بدأت بالملابس تحت ادعاءات الحرية, قد تنتهى باشياء اخرى تحت ادعاءات اخرى.

    Comment by احمد مدحت — 2006/11/15 @ 6:07

  12. […] المذيعة أصرت ان الفيديو مضروب (يعني مزور) وأن الصور متركبة.. قلنا أن التعامل بنظرية المؤامرة مش هيوصلنا لأي حاجة وان المدونين مالهمشي مصلحة يقعدوا يزوروا الفيديوهات والصور.. لكن الحوار وصل لطريق مسدود لما المذيعة أصرت ان الصور والفيديو وشهود العيان مش دليل وأن هي بتقول الحقيقة.. وكررت هي دي الحقيقة.. قلتلها لا أحد يملك ”الحقيقة” بس مفهمناش بعض  […]

    Pingback by Nora Younis » هو فيه اية؟ — 2006/11/15 @ 15:06

  13. أنا رأيت بنفسي أحد هذه التحرشات، كان تاني يوم العيد على ناصية شارع صبري أبو علم وشارع البستان السعيدي وكنت وقتها قاعد على قهوه زهرة البستان عندما سمعنا جميعاً صراخ حاد لفتاه في هذا الإتجاة، فقمت مسرعاً فوجدت فتاتين واحدة غير مصرية وأخري مصرية يحتضنون بعضهم البعض في محاولة لتفادي أيدي مئات من المراهقين أو أكثر، لولا أن تدخل صبي القهوه فأدخلهم أحد العمارات المجاورة. الغريب أن بمجرد دخولهم العمارة تحول كل الجمع الحاشد في إتجاه ميدان طلعت حرب وهم يهتفون “واحدة تانية أهيه” والأغرب هو أن ميدان طلعت حرب كان به ضباط شرطة وأمن مركزي بالطبع للدفاع عن مقر حزب الغد “:)” ولم يهتم أحدهم بتلك الأحداث..
    أيها السادة نحن نسير بمنحنى ليس له غير الإرتطام…عله قريباً

    Comment by decostrike — 2006/11/15 @ 21:41

  14. أود أن أطرح أحد الموضوعات الخاصة بالتحرش الجنسي هنا.. أنا عمري الآن 42 سنة وقد ولدت بالقاهرة “بوسط البلد تحديداً” وأذكر إني لما كنت في الإبتدائية أخذني والدي رحمة الله لمحل باتا في شارع عماد الدين علشان أشتري جذمة المدرسة وكانت الفتاه التي تعمل بالمحل لابسة ميني جيب ولم يكن ذلك من هول الأمور أنذاك، وكنت ترى الموضة كدة، وأذكر خالتي التي هي الآن محجبة جداً كانت ترتدي الميكرو جيب أثناء وجودها في كلية الفنون الجميلة، ولم نسمع يوم عن أحد تحرش بها “مجرد ياجميل ياعسل” أو شيئ من هذا القبيل. إذا الأمر ليس لأن البنات اللي بيتقصعوا هما اللي بيدفعوا الشباب لعمل كدة، ماهو البنات بيتقصعوا في العالم كلة منذ بداية التاريخ وحيتقصعوا لحد نهايتة، المهم إن الواحد منا يدعي ربنا إنه يفضل عندنا بنات حلوه تجمل شوية المناظر المقرفة اللي حوالينا ونتعلم نمسك نفسنا وأعصابنا زي كل رجالة العالم.
    الموضوع بكل صراحة هية حالة الإسلام الوهابي اللي هجم علينا منذ أواسط السبعينيات وكل من كان مش لاقي اللضا سافر السعودية وإشتغل وجاب فلوس ورجع معاه المصلية اللي بالبوصلة ومعاه أيضاه إختراعات إسلامية أخري وأصبح هوه القدوه للفقير في بلدنا بحكم غناه فأفتي بالغير معقول وحكم على البنات بالنقاب والحجاب…أرجوكم أن تتفرجوا مرة واحدة على حفل من حفلات أم كلثوم !! لن تجدوا أية محجبة !! يعني كانوا كفرة؟؟!! بالعكس كانوا ذوات وأخلاق أمراء وبشوات ومحترمين..

    Comment by decostrike — 2006/11/15 @ 21:56

  15. شكرا لك يانورا علي هذا المجهود الضخم
    أنا من السعودية
    وعندي فيديو خطير جدا جدا جدا للتحرشات الجنسية بمصريات منقبات داخل المملكة السعودية (في وسط الشارع ) شارع النهضة بالمنطقة الشرقية
    http://www.youtube.com/watch?v=dVzza7h-bkA#GU5U2spHI_4
    مرة أخري
    لماذا لا يكون الموضوع عربي وليس مصريا فقط
    شكرا لأهتمامك

    Comment by فارس الخير — 2006/11/15 @ 23:41

  16. archive.orgاحب ارد على الأخ اللى بيحب المينى جيب انه فيه حدود للزينة, عشان الراجل ميتحولش الى كائن بارد لا يثيره و لا يحركه شئ. و اذا كانت رؤية افخاذ هذه او صدر هذه او…او…لن تثيرنى فليس هناك امل للمسكينة التى ساتزوجها فى ان تنجب منى “حتى صرصار -ممكن التلقيح الصناعى ينفع-” او ان تشعر برجولتى, الرجل الذى لا يغير رجولته ناقصة. و انا اعلم جيدا ان فترة السبعينات كانت فترة انحلال اخلاقى “يعنى فالوقت اللى كان الشباب بيموت علشان الواجب المقدس و تحرير الأرض من دنس الصهاينة, كان الشباب و البنات هنا فالقاهرة يترددون على الدسكو و الحانات و يتعاطون اشكال المكيفات -طبعا فيه اللى بيعتبر ده كمان جهاد فى سبيل الحرية, و احب اقول له ــ ـــ {اكمل} – ده غير انه فعلا مافيش اى فارق بين الصهاينة فى عاداتهم و انحلالهم وقتها و اللى كان بيحصل هنا فى مص” و هذا كان له اسبابا كثيرة اكبرها النكسة و الأحتلال و الوقوع تحت تأثير الثقافة الشيوعية التى كانت ايضا تدعو الى التخلى عن “الأفكار المتخلفة” كالنخوة و الكرامة…..الخ, و التى ايضا مات مؤسسوها و تركوا شعوبهم تموت من الجوع “و بوتن اهه عمال يلم من هنا و من هناك بيحاول يلم شئ من اللى ضاع بدون فايدة على افكار ملهاش اساس من الصحة”.

    اما بالنسبة لأستيراد ثقافة الأسلام “الوهابى” فانا لا اظن الميكرو جيب “تصنيع محلى”, لا هى من عاداتنا – التى بات الكثير يعتقدها قديمة او عديمة الفائدة و انا اظنها غاية فى القيمة لأنها خلاصة تجربة شعب خلال عقود و اجيال, شئ اذا تخلينا عنه نكون تركنا ثروة كبيرة -, و لا هى من الإسلام فى شئ. و بالنسبة للأسلام فهو ان كان وهابى او غير وهابى فنصوص القرآن صريحة ما يتفق معها هو مسلم و غير ذلك يرجع الى اهل الفتوى الذين لن يبيحوا “قلع” قصدى لبس الميكرو و المينى. اما بالنسبة للمودة يمكن يطلعولنا بحاجة جديدة “بيكو” مثلا او “فمتو -عشان دكتور زويل ما يزعلش- و نلاقى واحدة ماشية بجيبة يا دوب تحت الرقبة -طبعا عشان اللى زى حالاتى مايبقالوش حجة, فيه جيبة, لفين ده حرية بسلامتها-” و هو ايضا ما لن يبيحه الأسلام “وهابى و للا كورى حتى, انشالله يكون صناعة الصين برضه لن يبيح”. و رغم ذلك فالأسلام لايحرم الزينة و هناك من الملابس ما يستر و يكون فى منتهى الأناقة و يرفع من قيمة صاحبته “و انا مش باقول ان الست يبقى شكلها وحش او تبقى لابسة خيمة عشان تبقى مسلمة, لكن فيه حدود, و ايه الميزة اللى هتكون من نصيب البقف او الطشت او…..- القايمة كبيرة – اللى هيتجوز بسلامتها اللى ماشية شفتشى و لحمها رخيص معروض للى ما يشترى و اللى ما يتفرج, ليه يدفع مهر و يكلف شبكة و فرح و شقة و يشيل مسؤلية اذا كان الموضوع كده ببلاش من غير فلوس و لا يحزنون. و اللى عايزة تتقصع تصبر و تبقى تتقصع فى بيت جوزها اقله عشان يلبدله فى البيت, مش قبل الجواز مسخرة و بعد الجواز تصوف”.

    على بلاطة اذا كان مفروض عليا انى اشوف اللى لابسة كذا و اللى قالعة كذا من غير ما اتاثر او مشاعرى تتحرك – فى اى اتجاه يعنى, اذا ما كانش جسد المرأة محرك لمشاعر الرجل فلتذهب اشعار العرب و معلقاتهم الى الجحيم, و بعد كده يعملوا قمصان النوم من المعدن عشان تكون ساتر بارد لا ينفذ حرارة او ضوء لأن جسد المرأة لم يعد بهذه الأهمية ليراه زوجها هو مجرد شئ فيزيائى مش اكتر – اقول انه ان كان مفروض انى اتحمل المناظر ده بدون رد فعل, فالأحسن انى اققطعه و اعلقه للذكرى.

    بالنسبة لمقاطع الفيديو, عندى فيلم كامل تم تصويره من قبل الBBC يوضح اسس الأصولية فى الغرب و الشرق و رأى الغرب فيها, فيه لقطات نادرة للسادات و لزعماء الفترة و الذى قام بالتعليق عليه دكتور فى السياسة كان يدرس فى احد الجامعات الأمريكية”عشان محدش يبقى احسن من حد, بدل الفديوهات الرخيصة اللى بتتذاع”

    http://www.archive.org/details/ThePowerOfNightmaresDVD

    Comment by احمد مدحت — 2006/11/16 @ 7:07

  17. بارك الله فيك أخ مدحت كفيت و وفيت
    الموضة الجديدة اليومين دول اسمها حرية شخصية
    ولا داعي أن أذكر أن حرية الشخص تنتهي عندما تبتدا حرية الأخرين
    قال الله تعالى(( يا أيها النبيء قل لأزواجك و بناتك و نساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين))
    فخلع الجلباب أو عدم إدناءه مدعاة للإيذاءوالإعتداء أظن أنه ليس هناك أوضح من هذا

    Comment by خالد — 2006/11/16 @ 10:09

  18. ياجماعه الله يهديكم ايه اللى انتم حطوني ده وياريت الاخت نورا تاخد بالها من الروابط ديت ؟؟؟

    Comment by أحمد — 2006/11/16 @ 18:02

  19. أيها السادة إذا كان حديثي السابق وصل لكم بأنني أدعو لعودة موضة الميني جيب فيبقى الأكيد إن أنا كنت بأتكلم بلغة تانية ولكن الواضح من كل اللي قلتة هوه إن المظهر أثناء فتره الستينات والسبعينات “على حسب كلام السيد المحترم” حيث الإنحلال الأخلاقي الذي خرج منه كل عباقرة السينما والمسرح والشعر والغناء وتقريباً كل الفروع، لم يكن هوه السبب الوحيد ، ولكن تربية الأهل والمدارس ولم يكن آنذاك الحلم الخليجي قد ظهر، وكان الفلاح في غيطه والعامل في مصنعه، ولم يبيع الفلاح أرضه علشان يسافر السعودية ويترك العامل عمله ويشتري فسبه ويركب لها كاسيت.

    الموضوع بكل بساطة هوه تغيير للأخلاق على كل المستويات، من أول الريس لحد الزبال، فيبقى لازم الستات تبطل تقصيع لأحسن الناس يهجموا عليها.
    ,وإذا كانت البرودة الجنسية سببها كثرة الفرجة على البنات العريانة، والإستعداد الجنسية سببها العكس ماكنشي حد غلب، بالرغم من أننا نعلم إن المصريين عندهم مشاكل جنسية أكثر من معظم الشعوب.
    بدون زعل

    ولاعزاء

    Comment by decostrike — 2006/11/16 @ 21:28

  20. انت لا تفرقين شيئا عن النظام المصري ما دمت تحذفين المشاركات التي لا تأتي على هواكي

    Comment by خالد — 2006/11/18 @ 0:51

  21. youtube.comانا اعتقد انى اللى شوفته دى حاجة تافة من الى شوفته فى الفيديو الى معروض بأسم تحرشوا بها على بوابة الاستاد وانا اقسم بالله العظيم لو كنت هناك فى الأستاد فى الوقت ده ما كنتش هتنازل عن شق بطن الى عمل كده وخصوصا انى انا صعيدى ولكن على أية حال ربنا يجازى الى عمل كده و الى عايز يشوف الفيديو يضغط على الرابط التالى
    http://www.youtube.com/watch?v=OeOF-9_HJRA&NR

    Comment by amgad shahat — 2006/11/29 @ 21:05

  22. http://egyptos.blogspot.com/2006/11/blog-post_10.html

    Comment by Maged — 2006/11/30 @ 20:48

  23. انا من السغوديه وحابه أصحح كلام الاخ (فارس الخبر).
    البنات اللي طالعين في حادثه التحرش في شارع النهضه سعوديات ومش مصريات.
    والسلطات السعوديه قامت بالقبض على الشباب واجراء العقاب الازم.

    with all my sincere love to the people of Eygypt and am sure that they will overcome such crises as long as there are people who talk, act and fight to to stop that.

    Comment by hanaa — 2006/12/22 @ 7:04

  24. من الواضح ان الجميع اصبح يحاول ان يظهر أن المصريين أسوا الخلق وقد نسوا أن مصر بها خير أجناد الارض وان المصريين أكبر مما يوصفوا به وان ما ذكر سابقاكلة اتهامات كاذبة واقاويل خاطئة اتمنى ان لاتحدث واناشد ادارة الموقع بأن تحذف هذة الصفة أو تغير هذا الموضوع وأنما حدث هو نسبة ضئيلة جدا لايجب أنتذكر أو حتى تأخذ هذة المساحة من ألحوارلآنك بذلك تحاول نشر الفساد أن لم يكن موجود وبارك الله فيكم جميعا وأسأل الله أن تكونوا على مستوى المسؤلية وقدر من الحرص على سمعة الاوطان والشعوب معخالص تحياتى ملك مصر

    Comment by رسا لة الى كل عا قل — 2007/01/28 @ 23:09

  25. الاخ اللى يقول ان مصر استوردت اسلاما وهابيا من السعودية فيا اخى لا اظن ان السيدة والدتك كانت تلبس الميكروجيب ولا عماتك وخالاتك وانت تقول انك 42 سنة ما شاء الله واضح ان لك احساسا رجوليا معينا وتتمنى لو ان كل الرجال مثلك يسمحون بلبس العارى ولا يغارون على اهلهم فمرحى بك فى عالم الدعارة والقوادة فستجد من يرجب بك فى هذا العالم ويتمنون لو تصبح صديقا لهم مادمت بهذا الانفتاح اقصد الانفشاخ وربنا يستر لما الرجال بقولوا كده هذا اذا كنت مسلما واذا كنت غير ذلك فليس بعد الكفر ذنب

    Comment by yasserrer — 2007/02/04 @ 2:21

  26. اشكر كل من بذل المجهود فى المشركة فى هذا الموضوع

    Comment by j — 2007/02/14 @ 11:40

  27. اللهم اجعل كل كافر في نار

    Comment by منذر — 2007/06/02 @ 16:18

  28. لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا للـــــــتـــعــذيــــب في العراق

    Comment by منذر — 2007/06/02 @ 16:20

  29. ياأستاذ أحمد مدحت افندى أنت مش هتبتدع دين على مزاجك ، مدام سيدك النبى قال الحجاب يبقى الحجاب مش احنا مستنينك لما تفبركلنا دين على مزاجك ولا دين يرضيك ويرضى امثالك

    Comment by الالمسلم — 2007/07/19 @ 19:42

  30. ana shaya en awladna el 3arab kolom mafgo3in w dalil 3ala kalami eni basho wlad 3arbien fe europa kole yomma3 wa7da w 7ata fe baladna lama bego sya7ien bemaweto nafshom 3ashan el banota tqolhom hi w 3aa net kaman eh el takhalof da fo2o ba2a allah yehdekom

    Comment by madonya — 2008/01/05 @ 20:55

  31. ta7arosh malhash 3elaqa bel hdom el bent el mskyna tlaqiha moga7aba mo7tarama w labsa 7egab bas bardo bet7arsho beha … mafage3 bgad

    Comment by madonya — 2008/01/05 @ 20:56

  32. el 7egab mosh 7al

    Comment by madonya — 2008/01/05 @ 20:57

  33. le maykonsh fe 7orya ha homa malhom w mal lbs el bent eh el 2araf dah kol wa7d 7or fe hdom e lbso bs e7na el 3arab motakhlefen w 3omrena mosh hantghayar del e 7aqiqa 7toha 7alqa fe wdankoom

    Comment by madonya — 2008/01/05 @ 20:59

  34. w kol wa7d ye7tarm nafso w mayeshtmsh el masr masr ashraf menko w mn kalamko kolkom ele btstmo om el donya

    Comment by madonya — 2008/01/05 @ 21:00

  35. اللى بتتكلم دى وتقول ان العرب متخلفين ومفاجيع و الخرف ده
    لو تعرفى الاول معنى كلمة عرب و عروبه كنتى هاتعرفى حاجه اسمها اسماعيل و ابراهيم و محمد صلى الله عليه وسلم و كنتى هاتعرفى حاجه اسمها رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه و كنتى هاتعرفى ازاى الراجل فى بيته بيخاف على اهله و عرضه و شرفه ولو انتى تعرفى حاجه عن الاسلام كنتى هاتعرفى ان الحجاب ده مش اختيار ده فريضه ياااا(ياحجه) واللى بتلبس الحجاب على بنطلون دى يعنى تغطى شعرها و تظهر معالم جسمها!!!!!
    ياااااا سلاااااااام!!!!!!!!
    بقه هو ده التقدم فى نظرك
    لو هو ده التقدم فافضل ان اكون متخلف
    وبعدين انا عاوز اوضحلك ان الموضوع بيبدا بكده
    الاول البس الخمار حين بعض النزعه الدينيه
    ثانيا بعدت شويه عن الدين
    اقلع الخمار و البس الايشارب ماهو كده كده شعرى متغطى و ماحدش شايفه
    ثالثا ممكن اقلع الجيبه و البس بانطلون مانا هامشى عدله فى الشارع و مش هاكلم اى حد
    رابعا ممكن اضيق البنطلون شويه (بس شويه صغيره علشان مايبقاش ملفت للنظر و ماحدش يبص عليا)
    ليييييييييه؟؟؟
    علشان انا بنت محترمه!!!!
    خامسا ممكن اكلم ولد (زميلي) بكل احترامى
    ممكن لما يضحك فى وشى انا اضحكله
    ممكن لما يسلم عليا بايده امد ايدى و اسلم عليه
    ما السلام ده فريضه و واجب
    و بعدين انا بسلم عليه علشان السلام لله وحده
    امممممممممممممممم
    هو انا ممكن لو عزمنى في يوم على السينيما اروح؟؟؟
    وليه لا؟ مانا هحافظ على نفسي مانا كبيره و عاقله
    ممكن جوه السينيما يمسك ايدي؟
    عادى و ايه المشكله مانا سلمت عليه قبل كده كتيييييييير
    و الباقى حضرتك يا ست المتقدمه عارفاه
    و بعدين انا عاوز اسالك انتى تعرفى ايه عن التقدم
    تعرفى ايه عن علوم الدين
    تعرفى ايه عن علوم الهندسه
    و الطب و البرمجه و اللغه
    ايه اللى تعرفيه عن اى حاجه؟
    مش مهم خلينا احنا يا (حجه) متخلفين و سيبنالك التقدم كله

    Comment by eng-kareemem — 2008/07/03 @ 18:31

تلقيمة التعليقات على هذه التدوينة

علِّق على التدوينة




Write to me راسلني