2007/02/17

ماشي الحال

Egypt,Human Rights,بالعربي — نورا @ 10:02

يعني مش كارثي.. ولكن بردو ما يشرحش القلب

تمام زي أخبار مصر كدة

لكل اللي سأل عليا وقلق من غيابي

لأ أنا محصليش حاجة

ماشي الحال

ديسمبر كان شهر كئيب عليا قوي.. 16 ديسمبر رحت المحكمة.. قضية الأستاذ حسام الله يصبره.. عددنا كان قليل قوي على السلم.. لكن في قاعة المحكمة نفس الوجوه اللي بأشوفها في أصعب وأسود الأيام.. واللي بتطمني وبتخليني أحس اني جزء من كل.. وده احساس صعب قوي يوصل للأفراد اللي مش في تنظيم أو حزب أو حاجة تلمهم آخر نهار أسود من اللي بقالنا فترة عايشينهم.. د. عايدة سيف الدولة، د. ليلى سويف، حسام بهجت، عماد مبارك، وغيرهم

الحكم كان صدمة بالنسبة لي.. في حيثيات الحكم ان الديانه البهائية بتحرم الجهاد.. ده كلام والنبي؟ ايش دخل عيشة في أم الخير؟ وليه مواد الدستور مش منحازة تماما للحريات؟ ليه بتترك مجال للقاضي أنه يحكم من واقع انحيازه الشخصي؟ محافظ أو ليبرالي؟

 الموقف الهزلي كله كان بيفكرني باسكتش قاضي البلاج بتاع عبد الحليم حافظ في فيلم أبي فوق الشجرة – مايفوتكش كمان تقرا الحواشي المنطقية على حيثيات المحكمة الادارية

طيب هما دول القضاة اللي وقفنا نهتف علشانهم: يا قضاة مصر أنتم أمل الأمة؟

طب لو مش همة، اللي هتفنا وانضربنا علشانهم، توجهاتهم ايه؟

***

 بعد الحكم واحدة ست بتقول الله وأكبر، وتسجد شكرا لله وتبوس أرض المحكمة.. واحد ملتحي مش قادر يرد على صحفية أجنبية من كتر التأثر.. سند راسه عالحيطة والدموع مغرقه وشه.. واحد تاني بيرد على سؤال طب نعمل ايه في البهائيين يعني؟ رد بعلو حسه “تقطع أيديهم وأرجلهم من خلاف”ن

***

على السلم أنا وشريف عبد العزيز بنتخانق مع الأمن.. بالنسبة لي خلاص اتعودت على كده.. بأكسب وقت لغاية ما عددنا يزيد شوية ويبقى موقفنا أفضل.. شريف بقى لسة واصل من أمريكا طازة.. بينفعل جدا وبيصعد بسرعة ولسة مش لاقي كود يتعامل بيه مع نفسه في مواجهة الأمن.. القانون؟ الأخلاق؟ الكومون سنس؟ الدراع؟

لأول مرة حسام الحملاوي بيتخلى عن موقعه ورا الكاميرا والبلوك نوت وبيمسك يافطة

“أصل عددكم قليل قوي.. مش قادر بصراحة أشوفكم كده وأقف اتفرج”

شوية وبييجي شرقاوي.. جاي من اسكندرية على سلم المحكمة دوغري

بيألمني بردو بلوجر رفض يساند البهائيين رغم ايمانه بقضيتهم عشان شعبيته ما تتهزش! نفس الشخص اللي بيلوم عالاخوان نفس المواقف

***

journalist Shaymaa al Karanshawi publishes my photo indicating i am Bahaie intendedly as a punishment because I support Bahaie rightsشيماء القرنشاوي.. اشمعنى؟

قال ايه؟ صحفيه في المصري اليوم

والمصري اليوم.. قال ايه؟ جريدة مستقله

الاستاذه نشرت صورتي كاتبة تحتها اني بهائية

من غير ما تيجي تكلمني عند المحكمة.. من غير ما توجهلي ولا سؤال.. افترضت ان انا بهائية طالما بأدافع عن حق البهائيين

طب ما انا نزلت مع القضاة يا أزكى اخواتك.. كنتي شايفاني قاضي؟

اللي ألمني فعلا مكالمة أمي بعد الموضوع اللي نشرته الست شيماء: أنا فاهمة انك متضامنة مع البهائيين يا نورا.. هو انتي بقيتي بهائية؟

ألمني أكتر رد الست شيماء لما شريف راح لها مقر الجريدة “ما دام بتتضامنوا مع البهائيين يبقى تستاهلوا”ن

هيا الأستاذة بتشتغل ايه بالظبط يعني؟ مطوع؟؟

حاولت أتصل بمجدي الجلاد في وقتها كان خارج مصر.. أصبت باحباط شديد

***

البهائيين بقى! أول مرة أقابل بهائي في حياتي كانت في المحكمة! بعد المحاكمة اتكلمنا اكتر مع مجموعة من مختلف الأعمار

مش هاعرف أحكي عن آليات التكيف اللي بيحاولوا يحتفظوا بيها بآدميتهم في بلد بتلفظهم كمواطنين

بس الكاميرا تقدر تنقل ده.. بأتمنى أسجل ده في يوم من الأيام

***

يا دوب بافوق.. بتيجي ذكرى مذبحة اللاجئين السودانيين

بنقف بالشموع في ميدان مصطفى محمود.. السودانيين بيتمنعوا يقربوا للمكان من بداية النهار.. العدد قليل جدا.. ورغم كدة محاط بعساكر وضباط وهيلمان.. أكسر الكردون وأخرج بلافتة الى قلب الميدان.. لواء واتنين ضباط يعملوا مداولات لمدة عشر دقايق.. وبعدين يندهوا واحد مخبر يوشوشوه.. ييجي المخبر يمشي جنبي ويعمل نفسه بيتفرج عاليافطة.. دقيقتين ويقوم ناتشها من ايدي ويطلع يجري

***

شيماء القرنشاوي، مجدي الجلاد، سيادة اللواء، حضرة المخبر

ماشي الحال

21 Comments »

  1. bitter! very… but the good news is that still there are some who did not give up… hang on there! Respects, WN

    Comment by WN — 2007/02/17 @ 20:46

  2. ياه. والله لكلامك وحشة. قريت عند شرقاوي انك مسافرة وحاولت اكلمك اسلم عليكي. واكتشفت اننا نعرف ناس كتير قوي مشتركة. أو يمكن انتي اللي معروفة فطبيعي اني اتكعبل في ناس كتير تعرفك.

    حكاية المخبر دي كوميدية جدا. أنا حاسس ان كل حاجة حوالينا بقت على درجة عالية من الكوميديا اللي تخلي الواحد يعيط من كتر الضحك.

    وعلى رأيك. ماشي الحال.

    Comment by بهائي مصري — 2007/02/17 @ 20:47

  3. مع كامل احترامي لقضية حقوق المواطنة للبهائيين و التي لا اشكك في عدليتها نظريا لكن لا اري انها تستحق هذه الالولوية علي جدول النضال الديمقراطي

    خطاب الحقوق و الهويات الثقافية ده لن يؤدي الا الي مزيدا من اغتراب النخب المثقفة عن مطالب و اشواق و احلام عامة الناس و التي تحددها الحياة اليومية لهم

    لكن ان نشغل انفسنا بمطالب و حقوق جماعات ثقافية جزئية معينة فده عمل غير مجدي او علي احسن الفروض يجب ان لا تكون له اولوية

    We need a mainstream politics engaging with the repretoire of day- ay interests of the social strata
    and we can’t afford the luxury of the isolated rights groups

    Comment by Ashraf — 2007/02/18 @ 4:26

  4. أختلف معك يا أستاذ أشرف في موضوع الأولويات. قضية البهائيين نتيجة لعدة مظاهر سلبية:
    – عدم قبول الآخر
    – تقييد الحريات الدينية
    – تسييس حقوق المواطنة
    – تشويه السمعة
    – التعصب الديني
    العمل على حل مشكلة البهائيين يضرب في كل هذه السلبيات وأكثر. المشكلة ليست خاصة بالبهائيين فقط بل هي خاصة بمصر كلها. وهكذا الوضع بالنسبة لأي فئة أخرى تجد مشاكلها هي أعراض لأوضاع أكبر والطريق الوحيد لتصحيح هذه الأوضاع هو بدء العمل على حل المشكلة.

    جاءت رسالة بيت العدل الأعظم للبهائيين في مصر مؤكدة ان الموضوع ليس خاصا بالبهائيين فقط: “عليكم بالصمود والمثابرة في بذل جهودكم لإكتساب هذا الحق. فإذا لم تؤدوا ذلك كاملا فسوف تحرمون السلطات في مصر من رفع ظلم قد تكون له آثار سلبية بالنسبة لكثير من الناس غيركم”

    Comment by بهائي مصري — 2007/02/18 @ 9:54

  5. المهم حمدا لله على السلامة ،المشوار مازال طويلا لأنتزاع الحقوق كلها سواء من الحكومة أو فئة من فئة أخرى ، و مازالت ثقافتنا و طريقة تربيتنا لا تجعلنا نضع أنفسنا مكان الأنسان الآخر ، ولكنها الآن خطوة فى الأتجاه الصحيح ، ولكل عمل جليل بداية كما له نهاية مفيدة

    Comment by nagah — 2007/02/19 @ 14:22

  6. ايه ده يا نورا.. هو انتي بقيتي بهائية؟؟
    😉

    Comment by ناريمان — 2007/02/19 @ 14:38

  7. ياه ازيك يا نورا
    اخبار امريكا ايه
    انت ليه مش بتحدثي مدونتك
    هي امريكا مفهاش نت ولا ايه

    Comment by عبدالمنعم محمود — 2007/02/19 @ 16:49

  8. أشرف، قضية البهائيين لها أولوية على جدولي أنا.. وليست لدي أيه أوهام أني مسؤلة عن جدول النضال الديموقراطي (ايه الكلام الكبير ده؟).. ده يعني اذا كان يمكن جدولة القضايا أصلا.. مبعرفش أتصور ازاي يكون فيه سيدات يضعن أطفال بنات وأولاد مكتوب عليهم مسبقا الحياة خارج الهامش.. مبعتبرش نفسي مثقفة وبالتأكيد مش معزولة وسط النخبة.. دوائر علاقاتي بتأكدلي ده.. لكن ممتنه للتنبيه.. بردو الواحد أحسن يراجع نفسه كل شوية.. سلام

    Comment by Nora — 2007/02/20 @ 5:03

  9. بهائي، عبد المنعم.. معلش أنا اتلخمت جدا قبل السفر وملحقتش أكلم كل الناس اللي كنت عايزة أكلمهم..
    أول أسبوع كنت في واشنطن مكانش فيه نت في الفندق ومكانش فيه وقت أروح نت كافيه.. تاني وتالت أسبوع كنت في سيراكيوز – نيويورك. فيه نت كويس خالص بس أنا مكتئبة جدا.. الحرارة -18 وحاسة اني عايشة في ثلاجة لحمة.. بأحاول اتأقلم على الحياة داخل علبة مكيفة ومراقبة ارتفاع وذوبان الثلوج من الشباك..

    طولوا بالكوا عليا بس.. أنا جاي أهو

    Comment by Nora — 2007/02/20 @ 5:11

  10. نيويورك. حلم حياتي حتى لو كانت ديب فريزر لحمة. معقول البرد عندك كئيب؟

    منتظر البوست اللى جاي لما تسخني كده. أدينا مطولين بالنا

    شادي

    Comment by بهائي مصري — 2007/02/20 @ 7:05

  11. نورت النت والكمبيوتر والجوجل ريدر وكل حاجة ..

    Comment by amjad027 — 2007/02/20 @ 7:42

  12. منور بأصحابه 🙂

    Comment by Nora — 2007/02/20 @ 7:47

  13. ma3lesh ya Nora,

    EL Masri Al Youm made a mistake, ana ma3aki…but, they still are a good news paper.

    And by the way…7elwa el sora

    mish ba3akes walahi 🙂

    Comment by fadfadation — 2007/02/20 @ 11:53

  14. المصري اليوم كانت جريدة ممتازة من وجهة نظري لكن مستواها تدهور جدا في شهور قليلة.. ما زلت أقرأها كل صباح وتقييمي ليس مبنيا على موقف شخصي.. عامل ايه في قطر؟

    Comment by Nora — 2007/02/20 @ 15:42

  15. Al 7amdo lelAh…

    Kolo kwayes bas Masr dayman wa7shani 🙁

    so2aal, eh el 7el fy ra2yek ma3a el kafara …

    I mean if someone has no deen…doesn’t beleive in God ya3ny…

    and that someone wants to write in his ID…kaaafer or bela deeen.

    What do you think?

    Comment by fadfadation — 2007/02/21 @ 16:18

  16. نورا

    طبعا فكرة التدوين انك بتكتبي اللي بتحسي انك عايزة تتفاعلي معاه و بالتالي فمفهوم جدا انك بتطرحي موضوع البهائيين اللي انتي حسيتي بيه. لكن مين قال اني بطرح حقك في تدوين مايترائي لكي حتي و لوكان parochial للمسائلة؟ اعتقد ان مثل هذه المسائلة غير واردة اصلا فضلا عن كونها غير محببة

    لكن انا كنت بحاول انظر للمسالة نظرة اعمق و اكثر تطورا. وبعدين اعتقد ان النضال من اجل النضال الديمقراطي علي اجندتك فعلا و الدليل كم التدوينات المتعلقة بهذا الموضوع هنا. و اخيرا انا مش حدخل معاكي في جدل حول تعريف المثقف 🙂 لان المسميات هي الاهم و مايعنيني هو انك بتعبري عن افكار معينة عبر وسيط اعلامي و تعبيري وده اللي قصدته لما اتكلمت عن المثقفين.

    و انا زي ماقلت قبل كده متفق مع شرعية قضية البهائيين لكن فقط تشغلني الاولويات

    تحياتي

    Comment by Ashraf — 2007/03/01 @ 3:16

  17. hope u’ll spend good time there. When u cme back, insha’allah, please explain to me how to rule a country. I’m actually thinking in the next step of my career ..

    Comment by youssef — 2007/03/01 @ 16:18

  18. […] لوقائع قضية حق البهائيين في استخراج أوراق هوية، أصابتني أنا بشكل شخصي بالضرر.. الثالثة والرابعة ابتزاز مفكر كبير عاطفيا بعد أن أصبح […]

    Pingback by Nora Younis » المصري أمس، وأول أمس — 2007/04/07 @ 18:16

  19. بسم الله الرحمن الرحيم

    اولا يعنى خلاص الدنيا ما فرغتش ومصر خلاص معدش فيها مشكلة غير شوية بهائيين عاملين ازمة انتى بتدورى على باطل مش حق المفروض ان المسلمين ايضا يدافعوا عن دينهم مش مفروض نقبل حاجة غصب عننا بما يسمى حقوق الانسان وحرية الاديان

    ثانيا لو قلتى ان الدين الاسلامى بيقول لا اكراة فى الدين بيقول ايضا الامر بالمعروف والنهى عن المنكر

    ثالثا و اخيرا ان الشعار ان حر ما لم تضر
    لن نترك اى احد يتقول ويريد هدم الدين

    Comment by samoooha — 2007/10/25 @ 14:16

  20. بسم الله الرحمن ارحيم
    (ان الدين عند الله الأسلام)(ومن ارتضى غير الأسلام دينا فلن يقبل منه)
    والله والله والله ان ما تفعلونة ليس له اسم سوى الهوان كى تاتى واحدة مثل هذه العلمانية لكى تدافع عن من كفروا بالله ليس له مسمى الا الهوان انك يا معشر المسلمين(المفروض انكم مسلمين)قد اصبحتم لا تغيرون على دينكم واصبح هناك من يأتى بالكفر ظاهرا تحت مسميات الحرية والديموقراطية والنضال الديموقراطى الى اخر هذا الهراء ليدافع عن اى كافر او مخترع لدين فاذا كنتم تؤمنون بحؤية الأديان وما تنشرونه عن قضيتكم فأنظروا الى جماعات التنصير فى اندونيسيا انظروا الى من يقتلون باليل والنهار من اجل دينهم واذا كنتم علمانيين وتتركون للناس معتقادتهم وما يفعلونه بدون تدخل منكم فلماذا حاربت امريكا الشيوعية والفكر الماركسى ونظريات دارون لماذا حاربتهم مادامت تترك الحرية للأفكار والعابثين اين (النضال الديموقراطى) واين مسمياتكم
    اين نضالكم مع الدول المحتلة ؟هل تخلصت الأمه الأسلامية من الدمار والمشاكل حتى يأتى شخص لكى يدافع عن هؤلاء الكفرة؟الا تعرفين ان البهائية تبيح الزنى وزواج المحرمات مثل الأخ والخالة ؟امل تعلمين ان البهائية التى تدافعين عنها بشكل او بأخر تبيح الزواج حتى 19 زوجة؟الم تعلمين ان البهائية تحرم الجهاد؟الم تعلمين ان البهائية تبيح عدم الصلاة للكسالى؟الم تعلمين ان البهائية ليست دين وانما هى مجرد تخاريف وهراء؟ان من يريد ان يعلم خرافات الباهائيين يمكنه ان يبحث فى الجوجل وسوف ترين كل ما تشتهى من خرافات؟ان هؤلاء القوم كفروا ولا يجوز التحيز لهم بشكل او بأخر ويهدر دمهم اتقى الله اتقى الله انكى لستى على الحق

    Comment by مسلم فهل انتم مسلمين؟ — 2008/03/18 @ 23:30

  21. الأستاذ(ة) سموحة، أنت بتقول أن شوية البهائيين دول مش مهمين و مش أولوية – و دا رأي ناس كثير هنا، و إن كان من منطلقات مختلفة – لكنك متوقع من الناس الثانيين أنهم يتعاطفوا و ينزعجوا لو حد تعرض بسوء “لشوية” مسملين في أوروبا أو أمريكا! مش تطلب لغيرك ال بتطلبه لنفسك؟ يعني إن كنت شايف أن المسلمين من حقهم يعيشوا حقوقهم محفوظة في البلاد غير الإسلامية و يجعوا لدينهم كمان، فالمفروض تقبل أن الحق دا يكون مكفول للآخرين في بلاد المسلمين. و إيه علاقة الأمر بالمعروف بالموضوع؟ ما كل الأديان تدعو عو إلى المعروف و تنهى عن المنكر، إيه الجديد في كلامك؟!

    اﻷستاذ مسلم سؤال، هو حد قال لك تكفر أو تترك دينك! أو تبقى بهائي؟
    و ليه تغالط نفسك و تقول أن الدفاع عن الحريات و الديموقراطية هو هراء مع أنك غالبا تتمنى أن تكون لك حرية العبادة دون تدخل الدولة و دون اضطهاد الدولة و تريد حق الدعوة لمنهجك الديني أو السياسي، و دي كلها مطالب لا تكفلها سوى الحريات و الديموقراطية؟ أم تطالب بالحرية لك فقط!

    ما علاقة المآسي الاجتماعية التي يعيشها البهائيون المصريون بالتنصير في إندونيسيا أو أي مكان آخر؟ هم لم يتسببوا فيه.

    ما علاقة العلمانيين المصريين بما تدعيه من محاربة أمريكا الشيوعية؟ امريكا دولة عظمى تدافع عما تراه من مصلحتها، و فيها من آليات الحرية أكثر بكثير مما لدينا و مما يكفل وجود أطياف سياسية و دينية مختلفة بحرية، و فيها حزب شيوعي علني كان يرشح أعضاؤه لمنصب الرئيس بحرية حتى وقت قريب. أمريكا فيها ماركسيين أكثر مما تتخيل.

    هل تظن أن النهضة العلمية الأمريكية قامت على القلة الرجعية المتطرفة دينيا الرافضة للمنهج العلمي الذي تقوم عليه النظريات العلمية مثل نظرية النشوء و الارتقاء؟ هل تظن أن رفض المتدينيين لدارون و لعلماء آخرين كثر هو شيء حديث؟ منذ مئة سنة توجد قضايا مرفوعة على مدرسين ﻷنهم درسوا دارون في المدارس. هل تؤيد تكفير الكنيسة جاليليو و كوبرنيكوس ترى أنهما كان على ضلال لأنهما قالا أن الأرض كروية و أنها ليست مركز الكون؟

    من أين استقيت معلوماتك عن البهائية؟ من مؤلفات الشيوخ المسلمين السلفيين؟ هل تنصح من لا يعرف شيئا عن الإسلام بالقراءة عنه من كتب ألفها مبشرون مسيحيون بروتستنتيون؟ هذا بالضبط ما فعلته أنت و تشتكي منه عندما يفعله الآخرون و تصرخ “أنهم لا يعرفون الإسلام الحقيقي”.

    أنت ازاي ربطت بين الموضوعات غير ذات العلاقة دي كلها؟
    و لماذا تظن أنك على حق؟ ما المبررات و الحجج و البراهين التي تستند إليها؟ ألمجرد أنك وضعت آيتين من القرآن! كل واحد فاكر أن آيات كتابه هي الحق. ماذا يفرقك عن أي مؤلف دين كما تقول؟ و أليست كل الأديان مؤلفات يدعي أتباعها أنها الحق؟

    Comment by ألف — 2008/04/03 @ 2:20

تلقيمة التعليقات على هذه التدوينة

علِّق على التدوينة




Write to me راسلني